zaterdag 31 december 2011

Christmas holiday San Diego: part 3

Doordat San Diego slechts op een steenworp van de mexicaanse grens ligt, hadden we graag een blitsbezoek aan Tijuana gebracht. Na meerdere internet reviews en navraag bij enkele locals besloten we ons geen problemen op de nek te halen en van deze uitstap af te zien. In plaats daarvan reden we naar San Ysidro om toch de sfeer op te snuiven van de drukste grenspost ter wereld. Op deze plaats passeren dagelijks zo’n 100,000 mensen. Het viel ons meteen op dat het wel degelijk moeilijker is de VS in te komen dan uit te gaan.

Vervolgens keerden we richting San Diego terug en brachten we een bezoek aan het Cabrillo National Monument. Dit gebied is genoemd naar de Spaanse ontdekkingsreiziger Juan Rodriguez Cabrillo, die 50 jaar na Columbus als eerste Europeaan voet aan wal zette aan de westkust van het huidige VS. Van aan het visitor center hadden we een mooi uitzicht over San Diego Bay en North Island, waar de grootste US Navy basis gelegen is.

Ook kwamen we via een documentaire in het auditorium meer te weten over de migratie van de grijze walvis. Deze zoogdieren overwinteren in de lagoons voor de kust van Mexico en brengen hier hun jongen ter wereld na een draagtijd van 13 maanden. In het begin van het jaar zetten ze koers richting hun zomerverblijf in de koude wateren van de noordpool waar ze zich opnieuw voeden. Gemiddeld verliest een walvis immers 1/3e van hun gewicht tijdens de jaarlijkste 10,000 à 12,000 mile rondtrip naar Mexico en terug. Beneden vinden jullie een kaartje van deze langste (gekende) migratie van alle zoogdieren.

Vervolgens wandelden we richting Point Loma Lighthouse. Deze vuurtoren werd in 1854 in opdracht van de US Coast Guard gebouwd en loodste de schepen in de daarop volgende 36 jaar veilig in en uit de haven van San Diego. Het licht, waarbij er gebruik gemaakt werd van een Fresnel lens, was tot op een afstand van 32 mijl zichtbaar en diende 24/7 bewaakt te worden. Tijdens de 36 jaar dat de vuurtoren in gebruik was, passeerden in totaal 11 vuurtoren wachters en 22 assistenten de revue.

Op de terugweg naar het hotel hielden we ook nog even halt aan het Fort Rosecrans National Cemetery.

Alvorens het restaurant, Buca di Beppo, op te zoeken, wandelden we ook nog naar Seaport Village waar men volop bezig was met de voorbereidingen van het Red Bull New Year - No Limits event. Op oudejaarsavond zouden Levi LaVallee en Robbie Maddison beiden een sprong maken van 412 voet (125 meter) over de San Diego baai. Ondertussen kunnen we jullie mededelen dat beide heren de sprong tot een goed einde hebben gebracht en via deze link kunnen jullie hen in actie zien.

De volgende morgen was het helaas al weer tijd om onze koffers te pakken en richting Pinole terug te keren. Onderweg stopten we wel nog bij de missies van San Diego en San Luis Rey; 2 van de in totaal 21 Californische missieposten (zie foto voor een overzicht).