woensdag 10 juni 2015

Hawai'i: vulkanische activiteit

Net zoals afgelopen jaar (New York) hadden we beslist om ook dit jaar samen met de ouders op vakantie te gaan. Woensdagmorgen vertrokken we al op tijd richting de luchthaven van Oakland vanwaar we op een rechtstreekse vlucht naar Hawai'i stapten.

Een 5-tal uren later landden we in het zonovergoten Kona aan de westkant van The Big Island. Na het oppikken van de bagage ging het dan meteen richting Volcano Village, een klein dorpje gelegen aan de toegang tot het Hawai'i Volcanoes National Park.

Omdat we zoveel mogelijk quality-time met de ouders wilden doorbrengen, hadden we beslist om een vakantiehuisje te huren. Bij aankomst werd het al meteen duidelijk dat dit de juiste keuze was. We geraakten meteen in tropische sferen in het Haunani House.

Van zodra we ons geïnstalleerd hadden, werd het tijd om richting het nationale park te gaan aangezien we al een eerste blik wilden werpen op de vulkanische activiteit, die volgens de info op het internet beduidend meer was dan tijdens onze 2 voorgaande bezoeken in 2008 en 2009.

In het visitor center toonde 1 van de rangers ons een stukje vulkanisch gesteente dat tijdens de recente uitbarsting van 28 April 2015 vanuit het centrum van de aarde naar het oppervlakte was gekatapulteerd.

Bij aankomst aan het Jaggar Museum zagen we inderdaad veel meer activiteit onder de vorm van een grote rookpluim die opsteeg vanuit de krater.

Eenmaal de duisternis over het park was gevallen, werd het zicht op de krater nog veel interessanter. Zo was er een duidelijke gloed waar te nemen maar spijtig genoeg werden we geen getuige van een of andere uitbarsting.

Donderdagmorgen werden we wakker onder een stralend blauwe hemel en waanden we ons voor de 2de dag op rij in het paradijs. Na een gezellig ontbijt werd het tijd om aan de dag te beginnen.

Omdat wij het park al tweemaal bezocht hadden, zouden de ouders vandaag onder hun vieren er op uit trekken. Ze zouden de bezienswaardigheden rond de krater bezoeken en nadien de Chain of Craters weg tot aan het zuidelijke uiteinde volgen. Deze weg liep in het verleden nog verder door maar zoals wel vaker op Hawai'i gooide de vulkaan roet in het eten.

Terwijl de ouders op verkenning gingen, begonnen wij aan een wandeling richting de Napau krater vanwaar we een prachtig uitzicht op Pu'u O'o zouden hebben.

Tijdens het eerste deel van de wandeling staken we een gigantisch lavaveld over. We kunnen jullie garanderen dat bij het zien van zulke hoeveelheid lava, je je als mens toch maar vrij nietig voelt.

Eenmaal bij de Makaopuhi krater aangekomen, veranderde het uitzicht en liep het wandelpad doorheen een bos van varens en andere tropische planten. En met momenten had een machete toch wel zijn dienst kunnen bewijzen aangezien het wandelpad compleet overwoekerd was.

Na 6.6 mijl (ongeveer 11 km) bereikten we de rand van de Napau krater vanwaar we een prachtig zicht op Pu'u O'o hadden. Ook al waren we reeds 2 maal op deze plaats geweest toch leek het uitzicht compleet anders. Het leek wel of de rechterkant van Pu'u O'o volledig was verdwenen. Park rangers vertelden ons later dat een deel van de krater inderdaad in de afgelopen jaren was ingestort.

Moe maar voldaan kwamen we na 5,5 uur terug aan de parking toe waar een 10-tal minuten later ook de ouders weer opdoken na hun dagtrip doorheen het park. De avond sloten we af in het restaurant van de Kilauea Lodge.