zaterdag 11 juni 2011

"Memorial Day"-weekend in Yosemite

Voor de meeste Amerikanen is Memorial Day de officiële start van het buitenseizoen. Dit heeft als gevolg dat de pretparken terug open gaan, dat de buitenzwembaden meer bezoekers ontvangen maar vooral dat er weer volop gekampeerd wordt. Aangezien wij ondertussen al ongeveer 10 maanden in Californië wonen, en ons dus ook al ingeburgerd voelen, besloten wij om Memorial Day in Yosemite door te brengen. Gelukkig konden we enkele dagen voor het verlengde weekend nog een kampeersite online boeken op de North Pines Campground, die vlakbij Yosemite en Curry Village gelegen is. Een viertal uur na ons vertrek uit Pinole bereikten we de camping en na het opzetten van onze tent stonden er croque monsieurs op het programma. De rest van de avond brachten we door rond het kampvuur.

Na een heerlijk ontbijt op zaterdagmorgen vertrokken we vanop de camping richting de Mist Trail, volgens de meeste doorwinterde hikes ook wel de Freeway van Yosemite genoemd. En wat dat juist betekende werd ons even later duidelijk; door de enorme hoeveelheden sneeuw die er in de voorbije winter gevallen zijn, zijn vele paden en trails nog gesloten waardoor de meeste Yosemite-bezoekers beslissen om de Mist Trail richting de Vernall en Nevada Falls te exploreren. Het eerste deel van de wandeling bestond dan ook vooral uit slalommen tussen en ergeren aan de "toeristen" op het pad, die iedere 5 meter midden op het pad stopten om een foto te maken of uit te rusten na enkele meters bergop te hebben gewandeld. Door de toenemende nevel wisten we dat we langzaam de voet van de eerste waterval naderden en ook al was het een zonnige dag toch werden we even later gedwongen om onze regenjassen uit de rugzak te halen. Door de stijgende temperaturen en dus ook toenemende hoeveelheden smeltwater donderde er enorm veel water naar beneden en leken de rivieren en watervallen absoluut niet meer op de rustig kabellende stroompjes, die we ons van ons vorig bezoek (Augustus 2010) aan Yosemite herinnerden.

Bij de top van de Vernall Fall maakten we nog enkele foto's alvorens onze beklimming richting de Nevada Fall verder te zetten. Gelukkig was dit stuk van de wandeling minder druk waardoor we wat meer tijd hadden om te genieten van de rust en omgeving. Al snel bereikten we de top van de volgende waterval waar we even pauzeerden alvorens aan de afdaling via de John Muir Trail te beginnen. Vanaf dit pad hadden we nog een prachtig zicht op de Nevada Fall en Half Dome.

Deze rots konden we helaas nog niet beklimmen aangezien de kabels, die voor een stuk van de hike nodig zijn, na het winterseizoen nog niet terug geplaatst waren. Uitstel is in dit geval zeker geen afstel waardoor jullie vroeg of laat deze tocht op de Hike-pagina zullen terugvinden. De rest van de afdaling was relatief eenvoudig en hierdoor stonden we 4 uur na ons vertrek terug bij de tent. Omdat we de volgende dag een stevige dagwandeling wilden doen maar niet zeker waren welke trails er al bewandelbaar waren, vertrokken we even later richting het visitor center in Yosemite Village. Daar aangekomen raadde de ranger ons af om de geplande hike naar Upper Yosemite te doen omdat deze vanwege de overvloedige regen van de afgelopen dagen/weken op sommige plaatsen meer op een beek dan op een wandelpad leek. Als alternatief stelde hij de Snow Creek trail voor. Omdat het nog te vroeg was om richting de camping terug te keren, bekeken we nog de Yosemite documentaire en kuierden we doorheen het winkeltje en de sports store van Yosemite Village. Nadien stopten we op de terugweg ook nog even in Curry Village. Helaas begon het ondertussen te regenen waardoor we na het eten vrij vroeg de tent moesten opzoeken.

Gelukkig was het tegen zondagmorgen gestopt met regenen waardoor we opnieuw in de gezonde buitenlucht konden ontbijten. We besloten om enkel 2 liter water, 2 appels en 4 energy bars mee te nemen aangezien de ranger, die ons de tocht van vandaag aanbevolen had, deze in 1,5 uur one-way afgelegd had. Vanaf de camping vertrokken we richting Mirror Lake dat we al na een 15-tal minuten bereikten. Even later sloegen we een pad naar links in en begonnen we aan de beklimming met regelmatige uitzichten op Half Dome, Mirror Lake en de besneeuwde toppen boven de vallei. Bij het passeren van een ouder echtpaar kregen we de raad om het pad te blijven volgen totdat we aan een voetbrug over de rivier kwamen. Volgens hen zouden we er gemakkelijk een half uur kunnen besteden aan het maken van foto's. Bij het horen van deze info besloten we dan ook maar om hun raad op te volgen ook al hadden we niet echt een idee waar die brug exact lag en hoeveel afstand en hoogteverschil we zouden moeten overbruggen. Moedig en nietsvermoedend stapten we verder en iets later zagen we precies kleine sneeuwvlokken naar beneden dwarrelen. Meteen graaiden we het fototoestel want sneeuwval op het einde van Mei in Californië leek ons nu niet bepaald normaal. Vervolgens wandelden we verder en kwamen we een drietal hikers tegen die de afgelopen nacht boven bij de voetbrug overnacht hadden. Zij wisten ons te zeggen dat ze tot aan de brug waren gegaan maar dat vanaf daar de sneeuwlaag te dik was om nog verder te hiken. Toen we hen vertelden dat we inderdaad maar tot aan de brug wilden wandelen, keken ze nogal raar op (waarschijnlijk omdat we in onze T-shirt rondliepen en enkel een kleine rugzak bij hadden). Wat nadien volgde was een ware verrassing en binnen de korste keren kwamen we terecht in een stevige sneeuwbui en wandelden we door een sneeuwtapijt van enkele centimeters.

Ook de temperatuur nam een stevige duik waardoor we voor de tweede dag op rij blij waren dat we onze regenjas bijhadden. Omdat we niet echt wisten hoe ver het nog tot de fameuze voetbrug was, sloeg onze stemming om naar twijfelmode en vroegen we ons af of het wel verstandig was om nog verder te gaan. Gelukkig gingen we nog even verder en arriveerden we iets later bij de brug waar we na enkele foto's meteen aan de terugweg begonnen.

Terug beneden bij de rivier aangekomen genoten we eerst nog even van het zicht over de rivier alvorens naar de camping terug te keren. Deze hike/ervaring deed ons wel snakken naar een soort gps systeem waarop we konden zien op welke hoogte we ons bevonden en vooral welke afstand we hadden afgelegd. In een volgend blogbericht kunnen jullie lezen dat we dit ondertussen aangeschaft en reeds uitgetest hebben. De volgende morgen stopten we voor het park uit te rijden nog even bij de Yosemite Falls om nog enkele foto's te maken. Op onderstaande foto's kunnen jullie het verschil zien in de hoeveelheid naar beneden stortend water tussen vorig en dit bezoek aan Yosemite.