zondag 15 september 2013

De start van Raf's European Delights

In de loop van 2013 kwam ik via via in contact met de Cottage Food Law. Deze nieuwe wet, althans voor California, laat mensen toe om de nodige vergunningen aan te vragen en bepaalde zelfgemaakte etenswaren te verkopen.


Omdat ik altijd graag gebakken had en dit zag als eens ideale manier van ontspanning, startte ik het aanvraagproces. Eerst en vooral diende ik goedkeuring te krijgen van de Home Owners Association (HOA), die verantwoordelijk is voor de wijk waarin we momenteel wonen. Dat bleek niet echt een probleem te zijn en al snel kreeg ik een ok van hen.

Dan volgde de City of Hercules. Zij moesten me een zogenaamde zoning permit bezorgen. Deel van hun goedkeuringsproces was het uitsturen van brieven naar alle buren in een straal van een paar honderd meter met de melding dat indien ze hier problemen mee hadden, ze hun veto zouden kunnen stellen. Maar gelukkig lag er niemand in de buurt wakker van mijn geplande home-business. Toen de goedkeuringsbrief van de stad achterwege bleef na een 2-tal weken werd ik toch iet of wat ongerust en na een telefoontje bleek dat ze mijn dossier waren kwijt gespeeld. Uiteindelijk vonden ze alle papierwerk toch terug en met enkele weken vertraging kreeg ik de witte rook van de stad.

De volgende stap werd degene die de meeste vertraging met zich zou meebrengen. Ik moest namelijk een Cottage Food Permit van het Department of Environmental Health van Contra Costa krijgen. Naast alle info over de verschillende etenswaren die ik zou willen maken, moest ik ook al alle labels met beschrijving, ingredientenlijst, gewicht,... indienen. Tijdens dit proces werd het me heel duidelijk dat de lokale overheden precies ook nog serieuze problemen hadden met de nieuwe wet en vaak wisten ze ook niet precies hoe het nu juist in mekaar zat.


Gelukkig kwam toch alles in orde en viel midden September hun approval notice in de bus. We waren met andere woorden in de laatste rechte lijn naar de start van Raf's European Delights. Maar eerst moest ik nog een Business License aanvragen bij de City of Hercules en voor de veiligheid richtte ik ook nog een Limited Liability Company (LLC) op zodat ik op legaal vlak veilig zat voor de toekomst.

Als laatste stap in het proces moest ik een Food Handlers Course volgen. Deze online cursus beschreef allerlei procedures die je dient te volgen wanneer je in contact komt met eten dat verkoopsklaar is.


Al bij al viel het hele proces nog wel mee al moet ik wel toegeven dat er de nodige laat-avond en weekend uren in zijn gekropen.

Indien jullie willen, kunnen jullie ons volgen via Twitter of liken via Facebook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten