maandag 24 augustus 2015

Sydney (by rain)

Alhoewel Raf pas maandagavond in Sydney zou toekomen, besloot ik (Anneleen) rechtstreeks na mijn conferentie in Sunday River, Maine door te vliegen naar Sydney en de stad op mezelf te verkennen. Op zondagochtend kwam ik toe na een lange reisdag/nacht van maar liefst 35 uren. Om van mijn bagage af te geraken, ging ik eerst naar het hotel. Inchecken kon om 9u30 natuurlijk nog niet, maar ik kon er gelukkig wel mijn bagage achterlaten. Mijn kamer zou rond 11u30 klaar zijn. Ik zou me dus nog 2 uur moeten bezighouden, vooraleer me te kunnen opfrissen na de lange reis.

Met goede bedoelingen vertrok ik, maar als terugtijd in het hotel klokte ik pas om 13u30. De 2 uren waren iets uitgelopen vanwege de mooie bezienswaardigheden. Mijn hotel was erg dicht gelegen bij The Finger Wharf.


Van daaruit ging het richting de Royal Botanic Gardens. Aanvankelijk schonk ik geen aandacht aan de tuinen, maar stak ik rechtstreeks door de tuinen richting de baai waar een uitzicht op het Sydney Opera House op me lag te wachten.



Ik vervolgde de wandelweg langsheen het water tot aan het Opera House. Bij daglicht viel dit eerlijk gezegd wat tegen, waarschijnlijk ook in combinatie met de regenbuien die me het eerste uur gezelschap hielden.



Na het bekendste gebouw in Sydney aanschouwd te hebben, genoot ik vervolgens van de botanische tuin op weg naar de State Library en St Mary’s cathedral.









Hoewel mijn hotel kamer ondertussen klaar was, zag ik in de verte Hyde Park liggen, en besloot dat ook nog even een bezoekje te brengen. Het regende immers niet meer, hoewel de grijze lucht de hele dag zou aanhouden. Hyde park huist het ANZAC war memorial.






Weeral van mijn plan afwijkend, vervolgde ik de weg aan het andere uiteinde van Hyde Park naar downtown, met als bezienswaardigheden de St Andrew’s cathedral en het stadhuis.



Eventjes later werd ik overrompeld door wereld’s mooiste shopping centrum gelegen in de Queen Victoria Building. Hoewel je me typisch geen plezier kan doen met een dagje shoppen, bracht ik ruimschoots tijd door in dit gebouw, met het aanschouwen van de architectuur weliswaar.



Op weg naar het hotel stopte ik nogmaals aan St Mary’s cathedral, en fotografeerde de Art Gallery van New South Wales.


Na het inchecken en een vlugge hap, vertrok ik een uurtje later voor mijn tweede ronde doorheen Sydney. Ik stak opnieuw de botanische tuinen door op weg naar het Opera House, maar ditmaal vervolgde ik mijn weg langsheen Circular Quay met het Customs House en Museum of Contemporary Art, naar The Rocks waar een gezellige sfeer hing bij de vele kraampjes.





Omdat het opnieuw was beginnen regenen, bezocht ik vervolgens het Sydney Observatory met interactieve weergaven van ons zonnestelsel.



Het weer stak er voor de rest van de avond een stokje voor. Echter niet van mijn geplande wandelroute willen afwijken, begaf ik me naar Darling Harbour, met het National Maritime Museum en de Pyrmont Bridge.



Doorweekt gaf ik me na anderhalf uur regen over, en bezocht ik nogmaals de Queen Victoria Building, alvorens met de metro terug naar het hotel te keren. Na een ontzettend lange reisdag, deed het deugd ongeveer de klok rond te kunnen slapen.




De tweede dag beloofde weeral een grijze, regenvolle dag te worden. Aangezien het om 10u ’s morgens al regende, ging het eerst richting de Art Gallery van New South Wales. Er waren ondermeer 19e en 20ste eeuwse Australische en 15-19e eeuwse Europese schilderijen te bewonderen.





Van zodra ik echter in de mot kreeg dat het was gestopt met regenen, schoot ik naar buiten om mijn trip te hervatten. In de verdere loop van de voormiddag bezocht ik Potts Point, Elizabeth Bay en Kings Cross. Omdat het ondertussen was beginnen stortregenen met onweer, besloot ik rond de middag in de hotelkamer wat op te warmen.




Omdat ik niet de hele namiddag op de kamer wilde doorbrengen, vertrok ik na het onweer maar nog steeds met regen richting downtown. Dat bracht me langsheen St James Church, Martin Place, kleine steegjes met eetgelegenheden en winkeltjes, Queen Victoria Building (voor de derde keer), het stadhuis, St Andrew’s Cathedral, Chinatown, en het centraal station. In Belmore Park aan het centraal station hing wel een erg speciale sfeer. Zo was de h
ele boord van het park bezet met tentjes.







Aangezien Raf tegen 17u op de luchthaven zou vertrekken, begaf ik me naar het hotel om op te drogen. Eenmaal bevestigd hoe laat Raf in het hotel zou toekomen, bleek dat ik nog welgeteld 30 minuten had. Halsoverkop besliste ik dat dat nog voldoende tijd zou zijn om nogmaals de botanische tuinen door te steken en het Opera House bij vallende duister te aanschouwen. Het was ondertussen beginnen stortregenen, en volledig doorweekt kwam ik juist o
p tijd in het hotel terug om Raf te verwelkomen.



Gelukkig stopte het enige tijd later met regenen, zodat ik Raf nog de hoogtepunten van Sydney by night kon laten zien. Zo ging het achtereenvolgens naar het Opera House, de St Mary’s cathedral, Hyde pa
rk, het stadhuis, en ja zeker, Queen Victoria Building.






Juist toen we Hyde park terug aan het doorsteken waren richting het hotel, begon het opnieuw te stortregenen, ditmaal inclusief donder en bliksem. Omdat er iets te veel hoge bomen in het park stonden, besloten we de metro terug naar het hotel te nemen. Toen we echter een half uur later het metro station het dichtst bij ons hotel gelegen wilde verlaten, bleek de regen nog niet te zijn gaan liggen. Integendeel, het water stroomde over de weg en voetpaden. Enkele deksels van de riolering waren eveneens losgebroken, wat de volgende interessante beelden opleverde. Gelukkig verminderde de regen enige
tijd later, zodat we onze weg naar het hotel konden vervatten.



Afgelegde weg: 70,921 stappen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten