vrijdag 28 augustus 2015

Zien we daar een koala?

Kwam het door de aanwezigheid van de kangoeroes of door het feit dat we bijgeslapen geraakten, maar vandaag werden we voor dag en dauw wakker. Omstreeks 6:15 besloten we dan maar op te staan en koers te zetten naar het strand om op te warmen door de eerste zonnestralen. Niet veel later werden we begroet door de familie kangoeroe en we kunnen jullie zeggen dat we zelden zulke mooie ochtendtaferelen gezien hebben.

Gisterenavond hadden we met 1 van de park rangers gepraat en hij wist ons te zeggen dat er iets verderop een kolonie koala’s verbleef maar dat het vrij moeilijk zou zijn om er te zien. Na een stevig ontbijt vertrokken we desalniettemin vol goede moed op pad om koala’s te spotten. De trip duurde ongeveer 2 uur en helaas stond de “gespotte koala teller” nadien nog steeds op 0.

Nadien werd het tijd om Diamond Head Beach te verlaten en Tourist Route 10 verder te volgen naar Bonny Hills Beach. Daar aangekomen maakten we enkele foto’s van het prachtige strand en van “Australiana Below The Surface”. Deze sculptuur maakt deel uit van de 50 koala sculpturen op de Hello Koalas Sculpture Trail die van september 2014 tot december 2015 in de wijde Port Macquarie omgeving te bewonderen zijn.

Toen we opnieuw op pad waren met de auto passeerden we ook nog enkele kamelen.

Port Lighthouse Beach in Port Macquarie werd de volgende halte. We maakten er een wandeling over het prachtige strand en vanaf het uitkijkplatform bij de vuurtoren zagen we in de verte ook enkele humpback walvissen aan het wateroppervlak opduiken.

Toen we de parking van het Koala Hospital opreden, begon de adrenaline serieus te stromen aangezien we even later oog in oog zouden komen te staan met de schattige grijze diertjes. In het Koala Hospital worden koalas verzorgd die in de vrije natuur in slechte conditie gevonden worden. Zo waren er enkele dieren met breuken nadat ze door een auto aangereden waren maar er waren ook enkele “oude van dagen” die er hun laatste dagen in alle comfort doorbrachten. De komende 2 uren aanschouwden we de bewoners van het “ziekenhuis” en werden we veel wijzer omtrent het leven van de koalas.

Helaas werd het tijd om de vriendelijke beestjes vaarwel te zeggen en richting downtown Port Macquarie af te zakken. Daar begonnen we aan een stadswandeling die ons langsheen het Historic Courthouse en het Historic Museum bracht. Via de oever van de Hastings rivier keerden we nadien terug richting de camper.

Tijdens onze stadswandeling passeerden we ook nog meerdere koala sculpturen van de Hello Koalas Sculpture Trail.

Vandaag zouden we verder rijden tot in de buurt van South West Rocks maar toen we even na het verlaten van Port Macquarie bij de brug over de Hastings rivier talrijke ambulances, politie- en brandweerwagens ons zagen passeren, hadden we al een licht vermoeden dat die planning zou veranderen. Door een fataal ongeval ietsje verderop werd de hele baan afgesloten en we besloten dan maar om rechtsomkeer te maken en in Port Macquarie te overnachten.