woensdag 13 maart 2013

Dag 11: Relaxen is .......... freedom swimming and freedom camping!!!

Toen dag 11 van onze reis begon, wisten we nog niet waar we ’s avonds zouden overnachten: ofwel Wanaka ofwel Te Anau. Maar dat was nu net het voordeel van rondrijden met een camper en niet vasthangen aan van te voren geboekte hotels.

We begonnen ’s morgens in het DOC (Department of Conservation) visitor center van Haast waar we naast de aankoop van een lotion tegen de zandvliegen (remember gisterenavond) ook nog tijd vrijmaakten om even langsheen de tentoonstelling te wandelen. En omdat we tot nu toe nog geen pinguins hadden gezien, zorgden we dat we ten minste toch al 1 foto met hen hadden voor het geval we er geen meer zouden tegenkomen.

Daarna ging het richting de Haast Pass via dewelke we de doorsteek door het Mt Aspiring National Park (gelegen in de Southern Alps) maakten. Gedurende deze doorsteek hielden we halt om foto’s te maken van de besneeuwde toppen van Mt Hooker, de Thunder en Fantail Falls en de Blue Pools. De helblauwe kleur van deze pools is het resultaat van de lichtbreking op het helder ijskoude smeltwater.

Eenmaal de pas door kwamen we vrij snel aan Lake Wanaka waar we onze lunchpauze inlasten aan de oever van het meer bij Boundary Creek. Spijtig genoeg dachten de talrijk aanwezige hommels hier anders over, en moesten we het merendeel van de lunch in de camper eten.

In de namiddag ging de route verder via Lake Wanaka en Lake Hawea met een stop bij de lookouts van beide meren.

Bij het aanschouwen van Lake Hawea vonden we het tijd om nog even zalig te ontspannen op het totaal verlaten steenstrand. In het begin brachten we de tijd door met schuifelen en zonnen en enige tijd later kregen we het lumineuze idee om even te gaan zwemmen in het felblauwe meer. Van echt lange tijd zwemmen kwam er niet veel in huis omwille van de nogal lage watertemperatuur. Volledig afgekoeld en herbrond kwamen we iets later terug aan wal.

Nadien passeerden we nog in Wanaka waar we bij de lokale supermarkt onze inkopen deden. Verder hielden we er ons niet langer op zodat we aan de Crown Range Road richting Queenstown konden beginnen. Deze weg is een goed alternatief van de highway en is bovendien de hoogst geasfalteerde weg van Nieuw-Zeeland. We stopten ook nog even bij het Cardrona Hotel dat langsheen deze pasweg gelegen is.

Toen we het hoogste punt van de doorsteekweg bereikten en we een grandioos uitzicht hadden op Lake Hayes en Queenstown, besloten we om een nachtje freedom camping te doen op de parking van het uitzichtspunt. We parkeerden de campervan dan ook meteen zo dat we de volgende morgen maar enkel de gordijnen hoefden open te doen om te genieten van een grandioze zonsopgang (ale dat hoopten we toch).

De rest van de avond werd een waar genieten van een schitterende zonsondergang.

Toen het eenmaal donker was geworden en we gegeten hadden, lazen we nog wat alvorens we onder de wol kropen. Maar al snel bleek dat we toch niet aan een stuk door zouden kunnen slapen. Queenstown staat namelijk bekend als de stad van de adrenaline-zoekers en blijkbaar organiseren ze er ’s nachts ook mountainbike tochten waarbij men vanuit Queenstown naar boven op de parking (waar wij stonden) rijdt alvorens tegen hoge snelheid terug naar de stad af te dalen. Zowel omstreeks 23:00, 00:30 en 4:00 uur zoefden de waaghalzen onze camper voorbij maar gelukkig vielen we telkens even later terug in slaap.